Idealna waga sportowca

Idealna waga sportowca

Zastanawiasz się, jaka jest idealna waga sportowca i ile sam powinieneś ważyć. Poniżej przedstawiamy ogólną metodę oceny zdrowego zakresu masy ciała. Poniższe wytyczne nie działają jednak w przypadku bardzo umięśnionych sportowców. Duża ilość tkanki mięśniowej będzie bowiem wpływać negatywnie na wynik całkowity. Osoby takie powinny skorzystać z metody pomiaru zawartości tłuszczu w ciele, która pokaże jaki procent wagi stanowi zbędna tkanka tłuszczowa.

Jak obliczyć idealną wagę

Każdy z nas jest nieco inaczej zbudowany. Dlatego do wyniku należy dodać lub odjąć 10 procent w zależności od budowy ciała i muskulatury.

Kobiety

Na pierwsze 152 cm wzrostu przyjmuje się wagę 45 kilogramów. Na każde kolejne 5 cm niepełne 4,5 kg  (+/-10%).
Przykładowo kobieta mierząca 170 cm powinna ważyć około 60 kg. Jednak w zależności od budowy może może to być także 54 kg przy drobnej budowie lub 66 kg przy umięśnionej sylwetce.

Mężczyźni

Na pierwsze 152 cm wzrostu 48 kg i 5,3 kg na każde kolejne 5 cm wzrostu (+/- 10%).
A zatem zakres wagi dla mężczyzny o wzroście 180 cm może się wahać między 68 a 83 kg. Przy drobnej budowie waga powinna być niższa o około 10 procent i wynosić 68 kg. Natomiast przy sylwetce umięśnionej może to być nawet 83 kg.

Gdy ważysz więcej, niż wynika to z powyższego wzoru, możesz zacząć się zastanawiać, co tyle waży. Czy to twoje mięśnie, czy zbędny tłuszczyk. Pamiętaj jednak, że formuła jest bardzo ogólna i została przygotowana pod kątem osób prowadzących siedzący tryb życia.

Jeśli dążysz do wagi znacznie niższej niż ta, która odpowiada twojemu wzrostowi zastanów się dwa razy. Zwróć uwagę, że oprócz umiejętności większość sportów wymaga wytrzymałości, siły i mocy. Sportowcy, którzy za wszelką cenę starają się być szczupli, wraz z utratą kilogramów mogą stracić to wszystko i ograniczyć tym samym swoją zdolność do optymalnego działania.

Trening siłowy do triathlonu

trening silowy do triathlonu okladka

MOC, SZYBKOŚĆ I WYTRZYMAŁOŚĆ MIĘŚNIOWA
Włączenie treningu siłowego w plan przygotowań do triathlonu zagwarantuje zwiększenie wytrzymałości i mocy. Zminimalizuje ryzyko kontuzji i pozwoli się ścigać szybciej i dalej!

Często zresztą jesteśmy „zbyt grubi” tylko we własnych oczach. Wielokrotnie inni uważają nasze ciało za szczupłe i atrakcyjne, a my mimo to postrzegamy naszą sylwetkę jako daleką od ideału.

Dążenie do wagi idealnej czyli redukcja

Jeśli mimo wszystko postanowisz, że warto byłoby zrzucić kilka kilogramów, rób to z głową. Pamiętaj, magiczne diety-cud nie istnieją. Nie daj się zwieść reklamom preparatów obiecującym szybka utratę wagi. Chudnie się tylko wtedy, gdy wytworzy się deficyt kalorii. Należy jednak pamiętać, że dieta to określony styl odżywiania na całe życie. Jeśli zdecydujesz się na zastosowanie diety redukcyjnej, ale później wrócisz do złych nawyków żywieniowych, odzyskasz wszystko z nawiązką. Jak zauważa Nancy Clark, dietetyk sportowy i autorka bestselera Jedz i trenuj, gdyby diety odchudzające działały, na świecie byliby sami szczupli ludzie. Skuteczną redukcję wagi zapewni jedynie rozsądne podejście do tematu i konsekwencja, a także zrównoważony sposób odżywiania.

Jedz i trenuj

Jedz i trenuj. Okładka książkiPORADNIK ODŻYWIANIA DLA AKTYWNYCH

Zadbaj o swoją sylwetkę poprzez zrównoważoną dietę. Wszystko o odżywianiu przed treningiem, w jego trakcie i po zakończeniu. Odchudzanie, dieta na masę. Przepisy.

Waga idealna

Nieważne, jak skomplikowane równania na obliczenie prawidłowej masy ciała tworzyłby człowiek, tylko natura zna naszą idealną wagę. Pamiętaj, że bez względu na to, co wynika ze wzoru, najlepsza waga to ta, którą jesteś w stanie łatwo utrzymać, i przy której czujesz, że twoje ciało ma niezbędną siłę i moc. Jest to waga, która wynika z twojego kodu genetycznego. I własnie takie ciało zapewni ci optymalną wydajność i zdrowie!

Jeśli masz wątpliwości, czy twoja waga jest idealna, zwróć się o pomoc do dietetyka, który pomoże ocenić poziom tkanki tłuszczowej, historię masy ciała i ustali idealną wagę. Możesz się też podeprzeć literaturą. W książce „Jedz i trenuj. Poradnik odżywiania dla aktywnych” wiele rozdziałów zostało poświęconych kontroli wagi.

 

https://bukrower.pl/blog/skuteczne-odchudzanie-w-10-krokach/

https://bukrower.pl/blog/sylwetka-sportowca/

Żywność wysoko przetworzona w diecie osób aktywnych

27.01.2020

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *