Jaki rower kupić

Jaki rower kupić

Jaki rower kupić, by najlepiej spełnił twoje oczekiwania? Wiesz, do czego będziesz go używać, a mimo to nie wiesz, jakiego roweru szukać? Jednocześnie nie chcesz się ośmieszyć, pytając w sklepie, czym różni się cross od treka? Znajomi przerzucają się hasłami typu hardtail lub full, a ty ciągle nie wiesz, jaki rower kupić dla siebie?

Nie ma się czemu dziwić. W nomenklaturze rowerowej, zwłaszcza jeśli mówimy o rynku rowerów przeznaczonych do jazdy amatorskiej, panuje niezłe zamieszanie. Wynika ono głównie z tego, że różnice pomiędzy typami rowerów coraz bardziej się zacierają. Dodatkowo, do określenia typu roweru producenci często stosują swoje własne kryteria. Tworzą hybrydy nazw i produktów, niemniej jednak podstawowy podział nadal pozostaje aktualny.

Wśród rowerów do szeroko rozumianej jazdy rekreacyjnej – od rodzinnej wycieczki po bulwarach po udział w lokalnym maratonie MTB, możemy wyróżnić:

  • rowery miejskie,
  • trekkingowe,
  • crossowe,
  • górskie,
  • szosowe.

Istnieje też cała gama rowerów specjalistycznych jak enduro, cross country, rowery do downhillu czyli rowery zjazdowe, a także rowery przeznaczone do triathlonu, czy rowery elektryczne. Nie będziemy ich jednak brali pod lupę w tym przewodniku, ponieważ jest to sprzęt dedykowany niewielkiemu ułamkowi wszystkich użytkowników rowerów.

Kup dobry rower

Jak słusznie zauważył Brian Lopes, autor książki Jazda rowerem górskim – broszury producentów bombardują nas mnóstwem cyfr. A przecież jedynymi cyframi zrozumiałymi dla nas wszystkich są te mówiące o cenie. Jednocześnie Lopes radzi, że jeśli już zdecydujemy się na zakup, żeby wydać na rower najwięcej, ile możemy. Rama czy osprzęt z wyższej półki służą lepiej i wytrzymają dłużej niż tańsze modele.

Rama

Na cenę roweru duży wpływ ma rama, a dokładnie materiał z jakiego jest wykonana. Na rynku znajdziemy ramy z włókna węglowego inaczej karbonu, aluminium lub stali. Ramy karbonowe są ultralekkie, ale też bardzo drogie. Nie stosuje się ich w przypadku rowerów trekkingowych, ponieważ nie można w nich nawiercać otworów potrzebnych do zainstalowania wyposażenia. Innym mankamentem karbonu, jest to, że jest mniej wytrzymały niż aluminium i stal. Ramy aluminiowe są dobrą alternatywą dla karbonu. Niewiele cięższe są zdecydowanie tańsze. Najtańsze są modele z ramą stalową. Ich wadą jest niestety duża waga.

Zastanawiając się jaki rower kupić, warto też pamiętać, że ramy mają różne rozmiary. Rozmiar ramy np. 17 to nic innego jak długość rury podsiodłowej wyrażona w calach mierzonej od korby pedału. Im rura jest dłuższa tym numer ramy i sam rower są większe. Coraz częściej producenci określają wielkość ramy wartościami S, M, L. Warto jednak wiedzieć dokładnie, jak dobrać rower do wzrostu. Ramy występują też często w wersji męskiej i damskiej. Różnice w wyglądzie mogą być słabo zauważalne, dlatego warto na to zwrócić uwagę przy zakupie.

PODSTAWOWE I ZAAWANSOWANE NAPRAWY TWOJEGO ROWERU
Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego
Poznaj sztukę serwisowania roweru górskiego. Zyskaj pewność, że potrafisz samodzielnie zaradzić każdej usterce!

Osprzęt

Kolejnym elementem roweru, który decyduje o jego cenie jest osprzęt czyli przerzutki, hamulce, kaseta, amortyzator. Ceny osprzętu mogą się bardzo różnić miedzy sobą. Im bardziej zaawansowany osprzęt, tym wyższa cena i późniejsza eksploatacja. Przy ograniczonym budżecie lepiej postawić na dobrą ramę, bo osprzęt w miarę upływu czasu można będzie łatwo wymienić. Natomiast wymiana ramy, to praktycznie zakup nowego roweru. Jeśli lubisz dłubać przy rowerze, warto zdecydować się na prostsze rozwiązania. Pozwoli to na samodzielne serwisowanie i wykonanie najprostszych napraw przy wykorzystaniu podstawowego zestawu narzędzi.

Amortyzacja

W przypadku rowerów górskich możemy wyróżnić rowery z przednim amortyzatorem i z pełną amortyzacją. Pierwsza kategoria to tak zwane hardtaile (z angielskiego twardy ogon), natomiast druga kategoria to full suspension (z angielskiego pełne zawieszenie). Tak zwane fulle to rowery specjalistyczne, przeznaczone do bardziej ekstremalnej jazdy. Kosztują więc odpowiednio więcej.

Typy rowerów

Producenci coraz częściej starają się łączyć funkcjonalności różnych typów rowerów w jedno.  Na stronach produktów obiecują: „nie potrzebujesz kupować osobnego roweru do miejskich przejażdżek spokojnymi trasami, a osobnego na dzikie górskie eskapady z przyjaciółmi. Dziś możesz mieć to wszystko w jednym rowerze.” Z jednej strony mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z drugiej, niewiele osób decyduje się na zakup różnych rowerów ze względu na różne przeznaczenie. Być może nie są to więc wcale takie złe rozwiązania. Warto jednak wiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne typy rowerów i do jakiej jazdy są przeznaczone.

Rower górski czyli MTB (mountain terrain bike)

Jak sama nazwa wskazuje, jest to typ roweru przeznaczony do jazdy po trudnym, górskim terenie i różnorodnych nawierzchniach. Rowery te charakteryzują się szerokimi oponami z dość głębokim bieżnikiem. Takie opony zwiększają powierzchnię styku, co sprawia, że łatwiej poruszać się po wymagającym terenie. Ze względu na swoje przeznaczenie rowery górskie cechuje duży skok amortyzatora – 100 mm. Pozycja na rowerze górskim jest bardziej pochylona, dzięki czemu lepiej radzimy sobie na zjazdach i podjazdach.

okładka książki jazda rowerem górskim
TECHNIKA JAZDY NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE
Jazda rowerem górskim
Dowiedz się, jak pewnie pokonać każdy zakręt, bezpiecznie hamować i płynnie przyspieszać Poznaj techniki jazdy, które pozwolą pokonać każdą trasę.

W przypadku rowerów górskich przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej, producenci coraz częściej stawiają na komfort jazdy. Nikogo więc już nie dziwią otwory w ramie do zamocowania bagażnika. Ramy mogą być wykonane z różnych materiałów – od stali przez aluminium, aż po ramy karbonowe. Jeszcze do niedawna rowery górskie miały w większości koła 26-calowe. W tej chwili produkuje się modele pod wszystkie dostępne rozmiary kół.

Jaki rower kupić - rower górski firmy Scott
Sylwetka roweru górskiego na przykładzie roweru Scott Spark 960. Zdjęcie ze strony producenta

Rower trekingowy

Rowery trekingowe określa się często mianem rowerów długodystansowych. Doskonale sprawdzają się na długich trasach i to zarówno po asfalcie jak i nieutwardzonych ścieżkach. Mają duże, najczęściej 27- lub 28-calowe koła i wąskie opony, co minimalizuje opór podczas jazdy. Konstrukcja ramy rowerów trekkingowych zapewnia maksymalny komfort podczas jazdy. Mają dłuższy wspornik kierownicy niż rowery górskie, który można dodatkowo regulować. Dzięki temu można dostosować ustawienie do swoich potrzeb i osiągnąć bardziej wyprostowaną pozycję. Wpływa to na odciążenie barków, pleców i szyi i gwarantuje wygodną pozycję podczas jazdy przez długie godziny. 

Rowery trekkingowe cechuje duża stabilność, dzięki czemu jazda jest bezpieczna i komfortowa. Ich wadą jest często duża waga, na którą oprócz mocnej ramy i dużych kół składa się także całe wyposażenie roweru – bagażnik, błotniki, osłona łańcucha, nóżka, prądnica. Rama jest zazwyczaj stalowa, co wpływa znacząco na wagę roweru, ale za to podnosi dodatkowo jego stabilność.

Jaki kupić rower - rower trekingowy
Sylwetka roweru trekingowego na przykładzie roweru Kross Trans 7.0. Zdjęcie ze strony producenta
ZAPISKI Z PODRÓŻY ROWEROWEJ
Kołem się toczy
Przeczytaj o rowerowej wyprawie przez Gruzję, Armenię, Iran, Irak i Turcję. Spotkania z ludźmi układają się w krótkie historie tworzące oś przygody.

Rower crossowy

Rower crossowy różni się od trekkingowego przede wszystkim przeznaczeniem. Jeśli potrzebujemy roweru na długie wyprawy rowerowe z pełnym ekwipunkiem lub na codzienne dojazdy do pracy, warto rozważyć wybór roweru trekkingowego. Jeśli natomiast potrzebujemy rower na weekendowe wycieczki krajoznawcze, rower crossowy sprawdzi się lepiej. Budową ramy niewiele różni się on od roweru trekkingowego i zapewnia wygodną pozycję podczas jazdy.

Główna różnica między tymi dwoma typami rowerów polega na wyposażeniu. Rower crossowy ze względu na swoje przeznaczenie do jazdy w terenie nie ma bagażnika, błotników, osłony łańcucha itp. Dzięki temu jest lżejszy i poręczniejszy np. do zapakowania na rowerowy bagażnik lub wnoszenia po schodach.

Jaki kupić rower - rower crossowy
Sylwetka roweru crossowego na przykładzie roweru Author Airline. Zdjęcie ze strony producenta

Rower szosowy

Rower szosowy ma zastosowanie do szybkiej jazdy po asfalcie. Jest to rower, który najchętniej wybierają osoby uprawiające kolarstwo szosowe lub lubiące szybko przedzierać się przez miasto. Specyficzna konstrukcja ramy wymusza bardzo pochyloną, aerodynamiczną pozycję. Kierownica jest zakrzywiona, co pozwala na zmianę położenia rąk. Pozwala to osiągnąć maksymalnie opływową sylwetkę kolarza i tym samym przekłada się na zwiększenie wydajności jazdy.

Koła szosówek są duże – 28 calowe, a opony gładkie i bardzo wąskie, co zapewnia niewielkie opory przy jeździe i pozawala to na osiąganie znacznych prędkości. Ramy rowerów szosowych są zazwyczaj bardzo lekkie, dzięki zastosowaniu materiałów jak aluminium czy karbon.

jaki kupić rower - przykładowy rower szosowy
Sylwetka roweru szosowego na przykładzie roweru Merida Scultura. Zdjęcie ze strony producenta
NIEZBĘDNE WSPARCIE TRENINGU KOLARSKIEGO
Kolarstwo. Podstawy treningu
Poznaj różne metody treningowe i rodzaj treningów. Naucz się podstawowych i zaawansowanych technik kolarskich.

Rower miejski

To kategoria rowerów przeznaczona do pokonywania niezbyt dużych dystansów w warunkach miejskich. Pozycja na rowerze jest bardzo komfortowa. Są dość ciężkie – zazwyczaj z masywną, ale dzięki temu stabilną, stalową ramą. Mają duże koła i bogate wyposażenie. Elementy takie jak osłona łańcuch czy tylnego koła pozwalają na bezpieczną jazdę w każdym stroju. Zintegrowane oświetlenie zapewnia widoczność pośród innych uczestników ruchu. Zwykle nie posiadają przedniego amortyzatora, ale mogą mieć amortyzację w sztycy siodła, co zwiększa komfort jazdy.

Jaki kupić rower - przykładowy rower miejski
Sylwetka roweru trekingowego na przykładzie roweru Merida Classicway. Zdjęcie ze strony producenta

A więc jaki rower kupić?

Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki rower kupić, musimy sobie najpierw odpowiedzieć na pytanie, do czego będziemy go wykorzystywać. Do jazdy po miejskich bulwarach w niedzielne popołudnie? A może do codziennych dojazdów do pracy? Na weekendowe wycieczki w teren za miasto? A może, aby spędzać wakacje na rowerowych wyprawach? Warto także zastanowić się, gdzie będziemy przechowywać rower i pod tym kątem dobrać model i materiał, z którego wykonana będzie rama. W końcu kto chciałby dźwigać mało poręczne kilkanaście kilogramów wyposażone w bagażnik na trzecie piętro na wąskiej klatce schodowej?

Jeśli chcemy długo cieszyć się bezproblemową jazdą, lepiej unikać zakupu rowerów z supermarketów. Najlepiej wybrać się do specjalistycznego sklepu rowerowego, w którym profesjonalna obsługa doradzi nam, jaki rower kupić, w zależności od naszych potrzeb i możliwości finansowych. Najczęściej pozwoli także wypróbować konkretny model, podczas krótkiej przejażdżki po najbliższej okolicy. To pozwoli sprawdzić, czy jest nam na nim wygodnie. Czy odpowiada nam kształt ramy itd. Bo przecież rower kupujemy na lata, warto więc dokonać dobrego wyboru.

Jazda rowerem zimą

22.03.2019

Czyszczenie łańcucha rowerowego

22.03.2019

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *