mężczyzna naprawiający rower na tle gór

Niezbędnik rowerzysty, czyli narzędzia w sakwie rowerowej

Lubisz całodniowe wypady za miasto, a może wolisz długie wyprawy z sakwami w nieznane? Nie pozwól, by radość z jazdy na rowerze popsuła ci nieoczekiwana awaria, z którą nie będziesz mógł sobie poradzić z powodu braku narzędzi. Skompletuj swój niezbędnik rowerzysty z pomocą mistrza serwisowania rowerów Lennarda Zinna.

Jeśli poruszasz się rowerem na krótkich, pokonywanych na co dzień, dystansach np. po mieście, nie musisz się specjalnie zastanawiać, co zabrać ze sobą, by w razie awarii naprawić swój jednoślad. W krytycznej sytuacji zawsze możesz podprowadzić rower do najbliższego przystanku, wsiąść z nim do autobusu i bez problemu wrócić do domu. Sprawy się komplikują, jeśli wybierasz się w dłuższą trasę za miasto. Mając przy sobie zestaw pierwszej pomocy rowerowej, poczujesz się pewniej – nawet jeśli nie masz w sobie zacięcia mechanicznego. Z zestawem podstawowych narzędzi możesz zatrzymać przejeżdżającego rowerzystę, a razem na pewno poradzicie sobie z problemem.

Na rynku jest wiele bajerów, które według producentów i sprzedawców koniecznie powinny się znaleźć w niezbędniku każdego rowerzysty. Są opaski antyprzebiciowe, niezniszczalne i niezwykle ergonomiczne multitoole oraz inne, samonaprawiające gadżety. Wszystkie one kosztują majątek i może okazać się, że ważą sporo i zajmują dużo miejsca. Nasza lista pomoże ci skompletować niezbędne akcesoria, które pozwolą poradzić sobie z najczęstszymi usterkami.

Koła

Ruszając w dłuższą trasę upewnij się, że ogumienie twojego roweru jest w dobrej kondycji – sprawdź stan bieżnika, czy nie ma pęknięć i przetarć. Dla pewności możesz użyć uszczelniacza lub dętek z uszczelniaczem. Aby kapeć cię nie zaskoczył, zapakuj do narzędziówki:

  • dętkę z odpowiednim zaworem. Sprawdź wcześniej czy zawór nie jest zapieczony, byś mógł go odkręcić palcami. Dętkę najlepiej przechowywać w plastikowym woreczku, co ochroni ją przed ostrymi krawędziami narzędzi i zabezpieczy przed wycieraniem. Zapasowa dętka pozwoli na szybką naprawę w razie poważniejszego uszkodzenia. Przy naprawie małej dziurki lepiej skorzystać z zestawu naprawczego – dętka zawsze może się jeszcze przydać. Przed założeniem nowej lub naprawionej dętki upewnij się, czy w oponie nie siedzi odłamek szkła lub gwóźdź, tak by za kilkaset metrów nie zaliczyć kolejnego przymusowego postoju.
  • zestaw naprawczy do dętek. Małe pudełko z zestawem łatek w różnych rozmiarach, klejem i mini tarką zawsze dobrze mieć przy sobie, nawet jeśli wozisz zapasową dętkę. Pamiętaj, aby wymienić zestaw od czasu do czasu, ponieważ kleje mają tendencję do wysychania – nawet jeśli nigdy nie były używane. Dostępne są również łatki samoprzylepne.
  • łyżki do opon. Choć niektórzy potrafią wymienić oponę przy użyciu gołych rąk lub prowizorycznych narzędzi, dla większości z nas łyżki do opon mogą okazać się niezbędne do założenia opony. Przy zakładaniu opony zwróć uwagę, czy dętka nie jest przyszczypana. Zaoszczędzisz na kolejnej naprawie za pół kilometra.
  • uszczelniacz do opon. Warto zapakować, zwłaszcza w dłuższą trasę – okaże się przydatny, kiedy wykorzystaliśmy już zapasową dętkę, a klej w zestawie naprawczym wysechł na wiór. Przyda się też przy oponach bezdętkowych.
  • pompka rowerowa. Na nic się zdadzą dętka, łatki i łyżki jeśli nie masz pompki. W sklepach jest ich ogromny wybór – tradycyjnych i na naboje. Zwykle ich końcówki pasują zarówno do zaworów samochodowych, rowerowych lub Presta. Możesz też skorzystać z kompresora na stacji benzynowej lub u wulkanizatora. Jeśli posiadasz zawór Presta pamiętaj o przejściówce, która będzie pasowała do samochodowego kompresora. Na oponach zwykle jest podana odpowiednia wartość ciśnienia (w barach lub psi).

mężczyzna naprawiający rower na tle gór

Łańcuch

Zerwanie łańcucha lub uszkodzenie jednego z ogniw nie jest częstą awarią rowerową. Niektórym rowerzystom nie zdarzy się nigdy w życiu, za to dla tych, którzy jeżdżą w ekstremalnych warunkach jest to chleb powszedni. Jedno jest pewne – zerwany łańcuch może spowodować, że twoja wycieczka rowerowa zmieni się w wycieczkę pieszą w towarzystwie roweru – do serwisu, sklepu rowerowego lub domu. Co zabrać, żeby szybko naprawić awarię łańcucha?

  • ogniwa do łańcucha i spinki. Spinki działają jak zapasowe ogniwo, w razie awarii pozwolą na szybką naprawę. Pamiętaj, żeby zaopatrzyć się w ogniwa i spinkę odpowiednich rozmiarów.
  • skuwacz do łańcucha – pozwoli usunąć uszkodzone ogniwo i wstawić spinkę w razie zerwania łańcucha. Warto wcześniej dowiedzieć się, jak poprawnie rozkuć i skuć łańcuch, by nie przysporzyć sobie problemów.
  • smar. Podczas długiej trasy, zwłaszcza przy deszczowej pogodzie, może się bardzo przydać. Pamiętaj – nadmiar smaru jest lepszy niż jego brak!

Klucze

Żeby naprawić w rowerze coś poza łańcuchem czy uszkodzoną dętką, potrzebujesz zestawu kluczy. Śrubokręt pomoże wyciągnąć zablokowany w tarczy łańcuch, dokręcić poluzowaną szprychę lub wyregulować rozklekotaną na wybojach przerzutkę. Jeśli nie wymieniałeś śrub na niestandardowe, to uzupełnij swój niezbędnik rowerzysty o:

  • multitool (narzędzie wielofunkcyjne) – zawiera zwykle komplet kluczy pasujących do wszystkich śrub w rowerze, niektóre mają też wbudowane skuwacz do łańcucha i łyżki do opon,
  • mały śrubokręt – przyda się m.in. do regulacji przerzutek,
  • klucz Torx T25 – do tarczy hamulcowej i przerzutek,
  • zestaw kluczy imbusowych – przede wszystkim klucze: 2, 5, 3, 4, 5,  6 i ewentualnie 8 mm,
  • klucze oczkowo-płaskie 8 i 10 mm, jeśli twój rower ma śruby z łbami imbusowymi.
    Niezbędnik rowerzysty narzędzie uniwersalne multitool
    Dobry mooltitool ma niewielkie rozmiary i zastąpi wiele narzędzi. Zanim wybierzesz, sprawdź, czego dokładnie potrzebuje twój rower. Zdjęcie ze strony kross.pl

Niezbędnik rowerzysty – pozostałe

Z pozostałych rzeczy, które, choć nie należą do kategorii narzędzi, powinny znaleźć się w twoim niezbędniku rowerzysty, Zinn poleca zabrać:

  • telefon – tylko nie zapomnij naładować baterii!
  • gotówkę, która oprócz oczywistych zastosowań, może się też przydać jako tymczasowa łatka do pęknięć bocznych ścianek opon (pamiętajcie, niższe nominały lepiej się sprawdzą w tej sytuacji),
  • oświetlenie roweru, na wypadek jazdy po zmroku,
  • taśmę izolacyjną, która, jak pisze Zinn (…) scala wszechświat, a czasem również twój rower lub buty (…),
  • opaski samozaciskowe, czyli tzw. trytki – zajmują niewiele miejsca, a mogą zdziałać cuda np. zastąpić zgubioną śrubę i wcisnąć się wszędzie tam, gdzie taśma się nie zmieści.
    łatanie dętki banknotem
    Banknot jako tymczasowa łatka do pęknięć bocznych ścianek opony. Na szczęście u nas wystarczy dycha. Zdjęcie ze strony roadcyclinguk.com

Jeśli ciągle masz trochę miejsca w bagażu, pomyśl o spakowaniu:

  • gumowych rękawiczek, zajmują naprawdę niewiele miejsca, a w przypadku dłubaniny przy rowerze, pozostawią twoje ręce czyste,
  • zapałek, bo nigdy nie wiadomo, czy zdążysz wrócić przed nocą,
  • lekkiego koca z folii aluminowej – z tego samego powodu,
  • jeszcze jednej zapasowej dętki – bo guma to jedna z najczęstszych usterek, które przytrafiają się w trasie.

Podsumowanie

Kluczowe słowa w przypadku komponowania niezbędnika rowerzysty to “lekki” i “łatwy w obsłudze”.  Zanim ruszysz w trasę przetestuj wszystkie narzędzia w domu – unikniesz w ten sposób przykrych niespodzianek.

Części awarii unikniesz w ogóle, jeśli na bieżąco dbasz o rower, czyścisz go i smarujesz. Przed wyjazdem w dłuższą trasę sprawdzaj jego poszczególne elementy, a usterki naprawiaj od razu. Sprawdź, czy opony nie mają pęknięć, czy nakrętki i zaciski na osiach piast nie są poluzowane. Co jakiś czas kontroluj zużycie bieżnika i klocków hamulcowych. Dobrze też, jeśli wszystkie naprawy przećwiczysz najpierw w domu, by nie okazało się, że jeden mały sworzeń w łańcuchu wydłuży twoją jednodniową wyprawę do późnych godzin nocnych.

Źródło:

Lennard Zinn, Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego, Wydawnictwo Buk Rower, Warszawa 2014.

Powiązane wpisy:

  1. Jak dobrać rower do wzrostu

Zostaw komentarz

Przewiń do góry