Jeśli umiesz jeździć na rowerze, to najprawdopodobniej umiesz go też zatrzymać. Jednak dopiero prawidłowa technika hamowania na rowerze sprawia, o paradoksie, że jedziesz szybciej. Bo jeśli potrafisz umiejętnie wykorzystać hamulce przed zakrętami i na trudniejszych odcinkach, to na wylocie masz większą prędkość.
Zmniejsz prędkość subiektywną
Kiedy wydaje nam się, że jedziemy za szybko i boimy się, że jakaś niespodziewana przeszkoda może zakłócić naszą jazdę, zazwyczaj zwalniamy. Jednak w rzeczywistości nasza prędkość nie musi być wcale duża. Abyśmy nie mieli poczucia, że prujemy jak bolid formuły 1 (no dobra, nie przesadzajmy), czyli aby zmniejszyć swoją subiektywną prędkość, wystarczy patrzeć dalej do przodu. W ten sposób poszerzamy swoje pole widzenia. Dzięki temu wszelkie przeszkody i szczegóły trasy dostrzeżemy znacznie wcześniej. To z kolei pozostawi nam większą ilość czasu na reakcję.
Skróć czas hamowania
Większość z nas ma tendencję do powolnego zmniejszania prędkości. Należy jednak zwrócić uwagę, co się dzieje, gdy naciskamy na klamki hamulca. Opony wpadają w poślizg. Zawieszenie się usztywnia. Koła wariują. Spinamy mięśnie. Aby tego wszystkiego uniknąć, najlepiej hamować ostro ale krótko, by jak najszybciej wrócić do swobodnej jazdy.
Hamuj w odpowiednim miejscu
Jeśli widzisz przed sobą zakręt, nie czekaj z hamowaniem, tylko zredukuj prędkość jeszcze na prostej. Chodzi o ty, by w momencie hamowania opony były ustawione prostopadle do podłoża. Hamując w skręcie, kiedy koła są pochylone, narażasz się na nieprzyjemne rzeczy. Albo siła bezwładności wyprostuje cię, albo wręcz przeciwnie – koła uciekną spod ciebie w poślizgu.
To samo dotyczy nawierzchni. Jeśli widzisz przed sobą odcinki o trudnej nawierzchni, zwolnij zanim wylądujesz na śliskim błocie, glinie lub mokrej trawie. Wtedy może być już za późno. Do hamowania najlepiej wybierać w miarę gładkie odcinki trasy, które zapewniają kołom odpowiednią przyczepność.
Używaj obu hamulców
Dobra technika hamowania zdecydowanie wymaga, aby używać jednocześnie obu hamulców. Podczas hamowania przednie koło ma większą przyczepność niż tylne. Dlatego przedni hamulec należy naciskać nieco mocniej niż tylny. Tylnego hamulca należy używać z wyczuciem, żeby uniknąć poślizgu.
Jeśli masz dobrze wyregulowane hamulce, do ich naciskania wystarczy palec wskazujący. Przy ostrym hamowaniu, można dołożyć środkowy palec.
Nie blokuj kół
Opona, która się toczy ma znacznie większą przyczepność, niż opona, która się ślizga. Zablokowane koło znacznie wydłuża drogę hamowania. Najskuteczniejsze hamowanie jest wtedy, gdy koło jeszcze się toczy, ale jest na granicy poślizgu.
Aby uniknąć zablokowania kół nacisk na klamki hamulca powinien się zwiększać stopniowo. Jeśli jednak poczujemy, że koło zaczyna się blokować, należy delikatnie odpuścić hamulce, do momentu w którym koło ponownie zacznie się toczyć.
Odpowiednia pozycja
Dobra technika hamowania to nie tylko umiejętne naciskanie na klamki hamulca w odpowiednim miejscu na trasie, ale także właściwa pozycja na rowerze. Kiedy hamujesz, unieś się na siodełku i delikatnie odchyl się do tyłu, aby przeciwdziałać sile bezwładności. Przy naprawdę ostrym hamowaniu należy dodatkowo obniżyć środek ciężkości, aby cała masa spoczęła na pedałach. To zwiększy przyczepność tylnego koła.
Dociążaj koła
Kiedy zwiększamy siłę dociskającą opony do ziemi, o tyle samo zwiększa się przyczepność kół, natomiast skraca się o droga hamowania. Aby uzyskać najlepszy efekt, należy najpierw nieco odciążyć koła, a następnie, naciskając na hamulce, pchnąć rower w dół i do przodu. To sprawi, że wciśniemy opony w ziemię. Pozwoli to na ostre hamowanie bez wpadania w poślizg.
Podsumowanie
Technika hamowania w teorii jest zdaje się być dość prosta. Ale to dopiero praktyka pokaże, jak sprawnie radzisz sobie w terenie. Dlatego eksperymentuj z pozycją ciała i siłą nacisku na klamki , dopóki nie poczujesz się super pewnie. Testuj, ile czasu zajmuje zwolnienie i jak zachowuje się rower na różnych rodzajach nawierzchni, by kiedy przyjdzie potrzeba, nie dać się niczemu zaskoczyć. W końcu wywrotka na rowerze może się skończyć kontuzją. Poza tym im sprawniej, szybciej i bezpieczniej umiemy się zatrzymać, tym szybciej możemy jechać i mniej czasu tracimy na ściskanie klamek hamulca.
Kontuzje rowerowe – skąd się biorą i jak im zapobiegać
Bardzo ważny aspekt