Czyszczenie łańcucha rowerowego i smarowanie go to jedna z podstawowych czynności serwisowych. To także jedna z najłatwiejszych czynności, którą samodzielnie możesz zrobić przy swoim ukochanym jednośladzie. W najprostszej wersji wystarczy wytrzeć napęd szmatką i go nasmarować. Najbardziej skomplikowana procedura zakłada rozkucie łańcucha.
Książka Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego przedstawia szczegółową procedurę czyszczenia łańcucha rowerowego, wymianę łańcucha i ustalanie jego odpowiedniej długości. Znajdują się w niej także przykłady najróżniejszych usterek łańcucha i sposoby ich usuwania. A jeśli twój rower nie posiada łańcucha tylko przekładnię pasową, książka Lennarda Zinna pomoże ją zamontować. To właśnie na podstawie tej pozycji powstał ten tekst.
Czysty rower to szczęśliwy rower
Warto wyrobić w sobie nawyk regularnego czyszczenia i smarowania napędu. Czyszczenie łańcucha po każdej lub przynajmniej po co drugiej przejażdżce może sprawić, że być może nigdy nie będziesz mieć potrzeby użycia odtłuszczacza. Jeśli jednak zapuścisz swój napęd, trzeba będzie poświęcić znacznie więcej czasu, by go wyczyścić i przywrócić mu pełną funkcjonalność.
Na napęd składa się pokryty smarem łańcuch oraz:
- zestaw zębatek,
- zestaw tarcz,
- przerzutka tylna,
- przerzutka przednia.
Te elementy roweru są całkowicie wystawione na działanie żywiołów, a co za tym idzie – bardzo łatwo się brudzą. W zależności od pogody i rodzaju podłoża, po jakim będziesz jeździć, należy użyć odpowiedniego rodzaju smaru do łańcucha. Rzadsze smary łapią mniej zanieczyszczeń i najlepiej się sprawdzają, gdy jest sucho. Gęste smary mają bardziej lepiącą konsystencję, ale trudniej się wypłukują na przykład podczas deszczowej pogody.
Mycie napędu
Za pomocą szczotki i wody z płynem do naczyń usuń błoto spomiędzy tarcz, zębatek i z przerzutek. Detergent nie rozpuści brudnego smaru, pokrywającego cały napęd, więc uważaj, żeby nie rozprowadzić go szczotką po całym rowerze. Nie szoruj, po prostu usuń błoto, trawę, kurz i wszystko to, co udało ci się przywieźć z ostatniej przejażdżki.
Czyszczenie łańcucha i napędu
-
- Chwyć łańcuch przez szmatkę i zakręć kilka razy pedałem do tyłu. Brud i smar będą się zbierały na szmatce, więc zmieniaj ją co jakiś czas.
- Wyczyść oba kółka tylnej przerzutki. Użyj cieńszej szmatki lub starej skarpetki, by kółko nie wymykało się z ręki. Chwyć kółko i zakręć pedałem. Powtórz to samo z drugim kółkiem.
- Wsuwaj szmatkę między poszczególne zębatki tylnej przerzutki i przesuwaj ją, by usunąć zabrudzenia.
- Dokładnie przetrzyj szmatką przednie tarcze i przestrzenie między nimi.
- Przetrzyj szmatką pozostałe elementy tylnej i przedniej przerzutki.
Mycie łańcucha odtłuszczaczem
Odtłuszczacze są toksyczne, więc zadbaj o swoje bezpieczeństwo i przeczytaj etykietę o środkach ostrożności.
Szmatka i szczoteczka
Odtłuszczaczem wyczyść zabrudzone elementy napędu – łańcuch i zębatki i kółka przerzutki. W tym celu możesz wykorzystać szmatkę, ale sprawdzi się także stara szczoteczka do zębów. Nie zapomnij podłożyć pod rower szmat lub gazet, by skapujący i pryskający brud nie zniszczył podłogi.
Maszynka
Jeśli twój łańcuch wymaga dokładniejszego mycia, możesz zainwestować w maszynkę do czyszczenia łańcucha. Przeczytaj dokładnie instrukcję użycia. Zamocuj maszynkę na łańcuchu, wlej odtłuszczacz i zakręć pedałami.
Plastikowa butelka
To najtrudniejszy sposób na czyszczenie łańcucha, bo wymaga jego rozpięcia (jeśli masz zapinkę) lub rozkucia (przy użyciu skuwacza). Należy pamiętać, że częste rozkuwanie łańcucha osłabia go i może doprowadzić do jego zerwania w czasie jazdy.
- Zdejmij łańcuch, stosując się do instrukcji użycia spinki lub skuwacza.
- Włóż łańcuch do plastikowej butelki wypełnionej do jednej czwartej odtłuszczaczem.
- Potrząsaj energicznie butelką.
- Przetnij butelkę i wyjmij łańcuch.
- Rozwieś łańcuch do wyschnięcia.
- Załóż i zepnij łańcuch. Jeśli twój łańcuch nie miał spinki, warto ją zamontować.
Utylizacja odtłuszczacza
Jeżeli planujesz wykorzystać ponownie odtłuszczacz, odstaw go na kilka dni w czystym pojemniku. Potem zlej czystą warstwę płynu, a pozostały na dnie płyn i osad zutylizuj. Odtłuszczacze są bardzo szkodliwe zarówno dla ciebie jak i środowiska, dlatego pod żadnym pozorem nie należy ich wylewać do kanalizacji. Można pozostawić w otwartym słoiku na balkonie lub za oknem do odparowania, a najlepiej oddać resztki do punktu selektywnej zbiórki odpadów.
Smarowanie łańcucha
Kręć pedałami i nakładaj po kropli smaru na każde ogniwo i na każdą rolkę. Następnie wykonaj kilka obrotów korbą, by smar się rozprowadził. Na koniec delikatnie przetrzyj łańcuch szmatką, by usunąć nadmiar smaru. Zbyt duża ilość smaru nie poprawia pracy napędu, a będzie jedynie przyciągać brud.
Podsumowanie
Aby w przyszłości uniknąć zabawy z odtłuszczaczem, po każdej lub przynajmniej co drugiej jeździe przetrzyj łańcuch, kółka przerzutek, zębatki i tarcze, a na koniec nasmaruj łańcuch. Przechowuj rękawice i szmatki blisko roweru, żeby po każdej jeździe szybko wyczyścić napęd i nie musieć później zeskrobywać z rąk brudnego i tłustego smaru.
Pamiętaj – czysty rower to szczęśliwy rower!
Tekst przygotowany na podstawie książki Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego.
Powiązane teksty:
Prawidłowa technika pedałowania