Bóle łokci, nadgarstków i kolan. Stopy zahaczające o przednie koło przy skręcaniu. Obite o górną rurę ramy części intymne. Czy na pewno wiesz jak dobrać rower do wzrostu? Odpowiednio dobrany jednoślad to podstawa komfortowej jazdy i udanego treningu.
Gdy jeździsz na niedopasowanym lub źle ustawionym rowerze, marnujesz niepotrzebną energię. Gdy natomiast rower zostanie odpowiednio dopasowany do twoich indywidualnych potrzeb biomechanicznych, rozwiąże to większość problemów z rozkładem siły, i pozostaną ci już tylko drobne korekty techniki pedałowania – pisze Friel w książce Triatlon. Biblia treningu. Jeśli poważnie podchodzisz do kupna dobrze dobranego roweru, warto wiedzieć, na które wymiary zwrócić uwagę.
Jak dobrać rower do wzrostu – czyli idealny rozmiar ramy
W wyborze właściwego rozmiaru ramy pomogą wymiary twojego ciała. Zmierz wewnętrzną długość nogawki, ramienia oraz torsu.
Lennard Zinn w książce Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego radzi, jak dobrać rower do wzrostu: Odejmij 36–42 cm od długości wewnętrznej nogawki. Ta wartość to rozmiar ramy mierzonej od środka suportu do szczytu górnej rury ramy.
Jeśli masz drobną budowę ciała, odejmij od wewnętrznej długości nogawki wartość bliższą 36 cm. Wyższe osoby powinny odjąć wartość bliższą 42 cm. Pamiętaj, by nie odejmować mniej niż 36 cm. Dzięki temu odległość krocza od górnej ramy nie będzie mniejsza niż 5 cm. Osoby niskiego wzrostu, mające problem ze znalezieniem odpowiedniej ramy, powinny rozważyć kupno roweru z kołami 24-calowymi. Osoby bardzo wysokie mogą wybrać rower z kołami o 29-calowymi, jeśli nie mogą znaleźć odpowiedniej ramy przy kołach 26-calowych.
Podążajmy za wskazówkami Lennarda Zinna: Jeśli rama w rowerze, który chcesz kupić, ma górną rurę pod kątem (tak jest w większości rowerów górskich), będziesz potrzebował roweru z krótszą rurą podsiodłową. Poprowadź poziomą linię wychodzącą ze szczytu górnej rury ramy (ze środka jej długości), wiodącą aż do rury podsiodłowej (albo sztycy). W tym miejscu zrób znak. Zmierz teraz odcinek od środka suportu do tego znaku; powinien być o 36–42 cm krótszy od długości twojej wewnętrznej nogawki. Poza tym, jeśli rower ma suport umieszczony wyżej niż 29 cm od ziemi, odejmij jeszcze wysokość suportu od długości rury podsiodłowej.
Kluczowa rura
Odległość górnej rury ramy od krocza rowerzysty w pozycji stojącej to kluczowa sprawa.
Niezwykle ważne jest, abyś mógł zeskoczyć z roweru, nie uderzając się w kroczę. Stań nad ramą, unieś rower do góry tak, aby rama dotknęła twojego krocza. W takiej pozycji koła roweru powinny znajdować się co najmniej 5 cm nad ziemią. Odległość krocza od ramy może wynosić nawet kilkanaście centymetrów, wpływa na to kąt nachylenia górnej rury ramy, jej długość i wysokość suportu.
Dobierz długość górnej rury ramy. Dodaj długość swojego torsu do długości ramienia, a sumę pomnóż przez liczbę z zakresu od 0,47 do 0,5. Otrzymasz optymalną dla siebie długość górnej rury ramy. Jeśli jeździsz spokojnie, pomnóż przez 0,47; jeśli ostrzej – wybierz 0,5. Jeśli jeździsz nie za ostro, ale nie za spokojnie – wybierz wartość pośrednią. Długość górnej rury ramy mierzy się w płaszczyźnie poziomej, zaczynając od środka rury podsiodłowej (lub sztycy) aż do środka główki ramy. Oczywiście ta wartość jest większa, niż gdybyś po prostu zmierzył ułożoną pod kątem górną rurę, więc nie rób tego Zinn.
Ustawienie siodełka
Ten aspekt jest równie ważny, co wybór ramy w rowerze. Aby ustalić optymalną wysokość siodełka siedząc na rowerze, oprzyj stopę o pedał ustawiony na dole i wyprostuj nogę. Stopa powinna płasko przylegać do pedału lub pięta może znajdować się trochę wyżej niż reszta stopy.
Aby odpowiednio ustawić siodełko możesz wykorzystać również wewnętrzną długość nogawki. Pomnóż tę wielkość przez 1,09. To długość mierzona od środka osi pedałów (gdy pedał jest ustawiony na dole) aż do punktów na siodełku, których dotykają twoje guzy kulszowe, czyli kości, na których siedzisz.
Zastanawiając się, jak dobrać rower do wzrostu, pamiętaj, że jazda ze zbyt nisko umieszczonym siodłem skutkuje znacznym przeciążeniem mięśni oraz stawów kolanowych.
Aby prawidłowo ustawić siodełko w poziomie, poproś kogoś o pomoc. Tu ważne będzie położenie kolana względem korby. Usiądź na rowerze, korbę ustaw poziomo, a stopę ustaw na pedale tak jak podczas ruszania. Następnie obciążony sznurek przytrzymaj przed kolanem – jego dolny koniec powinien znaleźć się na początku korby. Jeśli przesuniesz siodełko do przodu i sznurek znajdzie się 2 cm za końcem korby, będzie ci łatwiej pedałować pod górę siedząc, a przednie koło lepiej będzie trzymać się podłoża.
Sprawdź też, czy zatrzaski butów są prawidłowo ustawione. Podbicie stopy powinno znaleźć się nad osią pedału lub 2 cm za nią. Jeśli masz duże stopy, przesuń zatrzaski do tyłu, jeśli małe – umieść je z przodu.
Co z kierownicą?
Sprawdź w trakcie jazdy, czy masz wygodny dostęp do hamulca, czy kolanami nie dotykasz łokci i czy po prostu jest ci wygodnie, kiedy trzymasz ręce na uchwytach i rogach. Zwróć uwagę, czy nie dotykasz kolanami o kierownicę w różnych pozycjach – na siedząco, stojąco i przy skręconym kole. Warto sprawdzić, czy w rowerze jest możliwość regulacji pozycji mostka. Wysokość kierownicy jest zależna od wysokości siodełka. Aby ustawić ją prawidłowo, zmierz odległości pomiędzy siodełkiem a podłogą i pomiędzy kierownica a podłogą, a następnie odejmij drugi wynik od pierwszego. Różnica pomiędzy poziomem kierownicy i siodełka zależy od indywidualnych upodobań. Początkujący rowerzyści wolą, by kierownica była ustawiona nieco wyżej, co sprawia, że czują się pewniej. Na początek ustaw kierownicę 4 cm niżej niż siodełko, a w miarę nabierania wprawy eksperymentuj z jej wysokością. Im wyżej ustawiona jest kierownica, tym mniejszą przyczepność ma przednie koło podczas jazdy pod górę, ale za to masz większą kontrolę nad rowerem w czasie trudnych zjazdów.
Aby prawidłowo ustawić wysunięcie kierownicy znów potrzebny będzie obciążony sznurek. Siadamy na rowerze tak jak przy ustawianiu wysunięcia siodełka, ale tym razem sznurek przykładamy z tyłu łokcia, jego linia powinna znajdować się 2-4 cm przed kolanem.
Dodatkowym sprzętem są rogi. Ich główną funkcją jest umożliwienie zmiany położenia rąk na kierownicy. Przydają się podczas dłuższej jazdy oraz w pagórkowatym terenie. Jeśli zależy ci na wynikach, ustaw je w pozycji poziomej lub podnieś o 15 stopni w górę. Ułatwi to jazdę podczas stromych podjazdów. Sprawdź, czy takie ustawienie pasuje ci również w pozycji siedzącej i podczas długich tras.
Mostek, pedały i korba
Sprawdź zasięg pedałów. Jest to szczególnie ważne przy małych prędkościach i ostrych zakrętach i ma znaczenie podczas jazdy na wyboistym terenie. W tym celu usiądź na siodełku, połóż nogi na pedałach przy poziomym ustawieniu korby i kręcąc kierownicą sprawdź, czy palce twoich stóp nie dotykają przedniej opony.
Aby ustalić długość mostka, dodaj długość ramienia do długości torsu, a otrzymany wynik pomnóż przez liczbę z zakresu od 0,085 do 0,115. Otrzymasz długość mostka. Jeśli wolisz spokojniejszą jazdę, wybierz liczbę bliższą 0,085, przy ostrzejszej – bliższą 0,115. Siedząc na rowerze, sprawdź, przy jakim ustawieniu mostka jest ci najwygodniej.
Długość ramienia korby w większości rowerów wynosi 175 mm. Jeśli jesteś bardzo wysoki, wybierz dla siebie dłuższą korbę, niskie osoby powinny wybrać korbę o długości 170 mm lub krótszą.
Wiesz już jak dobrać rower do wzrostu. Jednak zawsze pamiętaj, by słuchać swojego ciała. Najważniejsze, żeby było ci wygodnie, a ustawienia sprzyjały wydajnej jeździe. Jeśli potrzebujesz dokładnie dopasować rower do swojej sylwetki, warto skorzystać z porady bike fittera.
Źródła:
Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego
Powiązane wpisy:
Zawsze zastanawiałam się jak dobrać wielkość rowera do wzrostu, dziękuję za przydatny artykuł