kurs na prawo jazdy na motocykl

Jak wygląda kurs na prawo jazdy na motocykl (kat. A)

Prawo jazdy kategorii A to marzenie wielu ludzi. Jak przebiega szkolenie oraz ile trzeba za nie zapłacić? Czy każdy może przystąpić do egzaminu? Przeczytaj o kursie teoretycznym i praktycznym na motocyklistę, by dobrze wybrać ośrodek szkolenia, przejść gładko przez kurs i z powodzeniem zdać egzamin na kategorię A.

Prawo jazdy kategorii A to dokument uprawniający do kierowania motocyklem bez żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o takie parametry jednośladu jak moc silnika i jego pojemność. Jakie warunki należy spełnić, by uzyskać to uprawnienie?

Wymagania na prawo jazdy kat. A?

Zasadniczym wymogiem jest osiągnięcie odpowiedniego wieku. Podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii A kandydat na motocyklistę musi mieć ukończone:

  • 18 lat – jeśli jest żołnierzem kierującym pojazdami Sił Zbrojnych RP.
  • 20 lat – jeżeli od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2;
  • 24 lata – jeżeli nie ma prawa jazdy kategorii A2 od co najmniej 2 lat;

Co istotne, naukę jazdy w ośrodku szkolącym przyszłych kierowców (OSK) można rozpocząć na 3 miesiące przed ukończeniem wymaganego wieku.

Następnym nieodzownym warunkiem by zostać dopuszczonym do egzaminu jest ukończenie kursu nauki jazdy w wybranym OSK. Szkolenie możemy rozpocząć, gdy uzyskamy:

  • orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem;
  • Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK), który jest zestawem danych identyfikujących i opisujących osobę ubiegającą się o wydanie prawa jazdy.

Przyszły motocyklisto, zbadaj się!

Aby zacząć szkolenie, musisz uzyskać zielone światło od lekarza, który na podstawie badania stwierdzi, czy stan twojego zdrowia pozwala na bezpieczne kierowanie motocyklem. Lekarz orzecznik zbada m.in. twój wzrok, słuch, narząd równowagi, układ ruchu, sercowo-naczyniowy i oddechowy, jak również stan psychiczny. Sprawdzi też, czy nie zdradzasz objawów świadczących o uzależnieniu od alkoholu i innych środków odurzających, bądź o ich nadużywaniu.

Jeśli lekarz nie wykryje żadnych poważniejszych nieprawidłowości, wystawi dokument potwierdzający brak przeciwwskazań do kierowania motocyklem. W swoim orzeczeniu lekarz zawrzeć pewne zastrzeżenia, np. obowiązek jazdy w okularach czy szkłach kontaktowych.

Badanie lekarskie na prawo jazdy należy wykonać u lekarza medycyny pracy. Ośrodki szkolące przyszłych kierowców współpracują ze specjalistami w tej dziedzinie, umożliwiając kursantom odbycie badań na miejscu, w siedzibie szkoły. Niestety badania takie często są przeprowadzane niechlujnie, żeby nie powiedzieć, że sprowadzają się do wypisania kwitka. Koszt badania lekarskiego jest jednakowy w całej Polsce i wynosi 200 złotych, więc nie daj się oszukać i wymagaj porządnej usługi!

Motocyklowy PKK

Profil Kandydata na Kierowcę (numer PKK), to elektroniczny dokument, bez którego nie można rozpocząć szkolenia w OSK. Aby go otrzymać należy wypełnić stosowny wniosek i dołączyć do niego orzeczenie lekarskie oraz swoją fotografię (kolor, 3,5 x 4,5 cm). Niezbędny też będzie dowód tożsamości. Z tymi dokumentami zgłoś się do Wydziału Komunikacji w miejscu zameldowania, gdzie PKK wydawane jest zwykle od ręki. Jeśli mieszkasz poza miejscem zameldowania albo nie masz meldunku, dokumenty możesz złożyć w najbliższym Wydziale Komunikacji. W takiej sytuacji czas oczekiwania na PPK może się wydłużyć do kilku tygodni.

Motocyklista doskonały

PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH MOTOCYKLISTÓW
Dowiedz się, jak bezpiecznie wchodzić w zakręty, hamować i przyspieszać. Czytaj o technice jazdy i o płynnej jeździe po mieście i poza nim.

Pierwsze szlify, czyli nauka jazdy w OSK

Z numerem PKK zgłoś się do szkoły jazdy, której zadaniem będzie przygotowanie cię do egzaminu. Wybór odpowiedniego OSK jest bardzo ważny – albo nauczą cię jeździć albo nie. O tym, jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze OSK, przeczytasz w Wybieram szkołę nauki jazdy motocyklem.

Opłaty za kurs prawa jazdy kategorii A kształtują się między 1100 zł a 2000 zł. Cena kursu zależy przede wszystkim od renomy szkoły, trybu przeprowadzania szkolenia (możesz spotkać się z ofertami kursu ekspresowego i jest on droższy niż ten prowadzony normalnym trybem), liczby oferowanych godzin praktycznych i teoretycznych, dodatkowych szkoleń z techniki jazdy czy pierwszej pomocy. Nie daj się zwieść niskiej cenie. Taka oferta ma zazwyczaj ukryte koszty dodatkowe, o których dowiesz się w trakcie szkolenia (materiały, opłata za egzamin wewnętrzny itd.). By uniknąć niemiłej niespodzianki, wypytaj o wszystko przed wpłatą pieniędzy.

Nauka obejmuje minimum 30 godzin lekcyjnych teorii (po 45 minut) i 20 godzin praktyki (po 60 minut). Z reguły kurs na prawo jazdy na motocykl (teoria i praktyka) trwa około półtora miesiąca. Czas ten zależy od dyspozycyjności twojej i instruktora, a więc od rozplanowania jazd w ramach części praktycznej. Szkoły uruchamiają kursy już w lutym (np. kulikowisko.pl), więc jeśli zapiszesz się teraz i wszystko pójdzie po twojej myśli, za kilka miesięcy będziesz mieć prawo jazdy w kieszeni!

Część teoretyczna kursu

Zanim zasiądziesz za kierownicą motocykla, weźmiesz udział w zajęciach teoretycznych. Wykłady będą dotyczyły przepisów ruchu drogowego, zagrożeń związanych z ruchem ulicznym oraz zasad bezpieczeństwa i postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych. Dowiesz się także o specyfice jazdy motocyklem.

Nie wszyscy muszą uczestniczyć w teoretycznej części szkolenia i zdawać teoretyczny egzamin wewnętrzny. Zwolnione z tego są:

  • osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii A1 lub A2,
  • osoby, które samodzielnie przygotowały się do egzaminu teoretycznego i zdały go w jednym z WORD’ów.

Obowiązkowe jest natomiast minimum 4-godzinne szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych. Nie zwalnia z tego nawet ukończony kurs pierwszej pomocy.

Część praktyczna kursu na kategorię A

Gdy masz już za sobą wykłady, szkoła przydziela ci instruktora, z którym umawiasz się na zajęcia praktyczne. W trakcie tej części szkolenia, z uwagi na twoje bezpieczeństwo, będziesz obowiązkowo nosić kask ochronny, ochraniacze i rękawice. Jeśli planujesz kupić je dopiero po kursie, szkoła jazdy udostępni ci swój sprzęt. Ze względów higienicznych warto mieć przynajmniej własną kominiarkę.

Osoby, które nigdy wcześniej nie jeździły motocyklem, zaczynają na motocyklach o mniejszej pojemności i mocy silnika. Później przesiadają się większą maszynę, taką samą, na jakiej będą zdawali egzamin. Chcąc zapewnić kursantom wygodę i bezpieczeństwo, ośrodki często dysponują motocyklami o różnej wysokości siedziska. Dzięki temu, siedząc na motocyklu, każdy kursant sięga stopami do ziemi.

Kurs na motocykl kat a maszyny
Motocykle dla kursantów w AutoSzkoła Ósemka, Ciechanów.

Plac manewrowy motocyklisty

Praktyczna część kursu zaczyna się na placu manewrowym. Podczas pierwszych zajęć instruktor wyjaśnia, jak zbudowany jest motocykl, i omawia działanie oraz funkcje najważniejszych mechanizmów wykorzystywanych podczas jazdy (gaz, sprzęgło, skrzynia biegów, hamulce). Zapozna cię także z elementami, które wymagają regularnego serwisowania, takimi jak np. łańcuch.

Najpierw nauczysz się bezpiecznie wsiadać na motocykl i przyjmować na nim prawidłową pozycję. Przyda ci się dobra koordynacja ruchów i choćby podstawowa forma fizyczna.  Ruszanie i zatrzymywanie się (z początku bez użycia gazu) wymagają zdolności utrzymywania równowagi. W następnej kolejności wyćwiczysz operowanie sprzęgłem, zmianę biegów oraz dodawanie i odejmowanie gazu.

Gdy jazda po prostej nie będzie ci już sprawiać problemów, zaczniesz ćwiczyć skręty – na początku łagodne, z czasem coraz ciaśniejsze, aż wreszcie nauczysz się zawracania. Następnie skupisz się na wykonywaniu zadań egzaminacyjnych, które opiszemy w kolejnym wpisie.

Jeśli boisz się wywrotki, to pamiętaj, że stare motocyklowe porzekadło mówi: “Jak się nie wywrócisz, to się nie nauczysz”. Jeśli zaliczysz glebę już podczas kursu, to protektory (gmole) motocyklowe ochronią cię przed przygnieceniem.

Strategie uliczne

Strategie uliczne okładka

MINI PORADNIK DLA MIEJSKICH MOTOCYKLISTÓW
Jeździsz głównie po mieście? Przerażają cię samochody skręcające w lewo, tory tramwajowe i parkingi. Sprawdź, jak sobie radzić w miejskiej dżungli.

Jazda po mieście

Gdy manewry na placu będziesz mieć w małym palcu, wyjedziesz z instruktorem na miasto. W zależności od reguł panujących w wybranym przez ciebie OSK, szkoleniowiec będzie jeździł z tobą jako pasażer albo będzie jechał osobnym motocyklem, albo ‒ tak jak to ma miejsce na egzaminie ‒ będzie poruszał się za tobą samochodem. Dobrze by było, aby w każdym z wymienionych przypadków instruktor miał z tobą kontakt za pośrednictwem interkomu. Dlatego zwróć na to uwagę przy wyborze szkoły.

Celem szkolenia praktycznego powinno być nie tylko przygotowanie do egzaminu, ale przede wszystkim nauka bezpiecznej i pewnej jazdy w różnych warunkach drogowych. Dlatego oprócz poznawania tras egzaminacyjnych będziesz się poruszać po najróżniejszych drogach i skrzyżowaniach. Im więcej nietypowych sytuacji doświadczysz w trakcie kursu, tym lepiej dla ciebie.

Szkoleniowcy twierdzą, że większości osób wystarczy 20 godzin jazdy, by opanować podstawy prowadzenia motocykla, całkiem sprawnie się nim poruszać i być gotowym do egzaminu. Jeżeli jednak instruktor uzna, że potrzebujesz dodatkowych lekcji, to w porozumieniu z tobą może zdecydować o wydłużeniu tej części szkolenia.

Egzamin wewnętrzny

Po szkoleniu czeka cię teoretyczny i praktyczny egzamin wewnętrzny. Jest to sprawdzian przeprowadzany w OSK zgodnie z zasadami państwowego egzaminu na prawo jazdy. Niezdany egzamin wewnętrzny może być podstawą do wydłużenia szkolenia.

Po zaliczonym egzaminie wewnętrznym szkoła jazdy uzupełnia PKK o wymagane dane i wydaje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, które upoważnia do przystąpienia do państwowego egzaminu na prawo jazdy.

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii A dowiesz się z artykułu Jak wygląda egzamin na prawo jazdy na motocykl (kat. A).

Teksty powiązane

Wybieram szkołę nauki jazdy motocyklem

Zostań motocyklistką – 8 powodów, dla których warto to zrobić

2 thoughts on “Jak wygląda kurs na prawo jazdy na motocykl (kat. A)”

Zostaw komentarz

Przewiń do góry