Wymarzona sylwetka sportowca

Czy jesteś zadowolony ze swojego wyglądu? A może zadręczasz się myślami o tym, że twoja sylwetka sportowca nie jest idealna? Sprawdź, co na temat postrzegania swojego ciała przez sportowców pisze Nancy Clark.

Wielu sportowców spędza za dużo czasu na narzekaniu na własne ciało: czuję się za gruby, jestem zbyt chudy, chcę mieć sześciopak, nienawidzę mojej oponki na brzuchu.

Bez wątpienia osiągniesz lepsze wyniki, jeśli twoja sylwetka sportowca będzie odpowiednia do sportu, który uprawiasz – nie będzie ani za grube ani za chude. Jeśli masz trochę nadmiarowego tłuszczyku, będziesz biec szybciej, jeśli go zrzucisz. Jeśli jesteś chudy, będziesz mocniejszy, jeśli popracujesz trochę nad rozbudową mięśni. Fakt.

sylwetka sportowca - kobieta z przodu

Ciesz się doskonałością ciała

Ten artykuł jest skierowany do sportowców, którzy już posiadają doskonałe ciało, mimo to nadal spędzają zbyt dużo czasu na dążeniu do idealnych kształtów. Idealna sylwetka sportowca jest iluzoryczna i prawie niemożliwa do osiągnięcia – przynajmniej bez ogromnego wysiłku. Zadowolenie się i tak już doskonałym ciałem jest o wiele łatwiejsze. Sylwetka sportowca może mieć odrobinę więcej tkanki tłuszczowej niż byś tego pragnął, albo być odrobinę mniej muskularna niż potrzeba, ale jeśli twoja rodzina i przyjaciele mówią ci, że twoje ciało jest w porządku takim jakie jest, zaufaj im!

Twoja sylwetka sportowca w oczach innych

Zamiast wsłuchiwać się w samokrytykę, zwróć uwagę na to, co inni mówią o twoim ciele. Wyglądasz świetnie! Naprawdę chcesz schudnąć? Całkiem możliwe, że twoi koledzy mówią prawdę, kiedy (cie komplementują) mówią, że twoja sylwetka sportowca jest idealna lub kwestionują twoją chęć pozbycia się tkanki tłuszczowej. Ich uwagi mogą być prawdziwe.

sylwetka sportowca - pani pokazująca mięśnie pleców

Skażony wzrok

Wierz mi lub nie, ale możesz być jedyną osobą, która widzi, że twoja sylwetka sportowca ma wady. Widzisz tylko to, co widzisz (nie to, co widzą inni), a twoje oczy zostały skażone już w dzieciństwie. Oznacza to, że jeśli byłeś pyzatym dzieckiem, nadal możesz uważać, że jesteś za gruby. Jeśli z kolei w dzieciństwie byłeś cherlawy, możliwe, że wciąż postrzegasz siebie jako zbyt chudego, mimo, że twoje ciało dojrzało i stało się muskularne.

Jeśli czujesz się zbyt gruby lub chudy, pamiętaj, że gruby i chudy to nie są uczucia. (Nie czujesz, że jesteś niebieskooki lub piegowaty, prawda?). Bardziej prawdopodobne, że czujesz się nieco niedoskonały, masz zaniżoną samoocenę i czujesz, że nie kontrolujesz sytuacji. Osoby, które spędzają zbyt dużo czasu na myśleniu o tym, jak wygląda ich sylwetka sportowca, mogą przegapić to, co naprawdę ważne – że nie czują się wystarczająco dobrze. To częsty problem w grupie aktywnych ludzi.

sylwetka sportowca dwie biegnące panie

Wyrozumiałość dla ciała

Jeśli jesteś niezadowolony ze swojego wyglądu, spróbuj być nieco bardziej wyrozumiały wobec swojego ciała i postaraj się docenić wszystkie dobre rzeczy, które ono robi dla ciebie. Pozwala ci być wielkim piłkarzem, troskliwym kolegą i zaufanym przyjacielem. To są dopiero znaczące zalety, o wiele bardziej wartościowe niż idealna sylwetka sportowca.

Możesz przecież osiągać doskonałe wyniki nawet jeśli twoje ciało nie jest idealne. Najważniejsze jest, abyś nabrał pozytywnego nastawienia, pełnego wdzięczności za wszystkie dobre rzeczy, które twoje ciało zrobiło i które nadal dla ciebie robi!

sylwetka sportowca rowerzysta

***
Copyright: Nancy Clark MS RD CSSD luty 2016. Oryginalny tekst ukazał się na blogu Nancy.
(tłumaczyła Aleksandra Maciejak)

Dietetyk sportowy Nancy Clark MS RD CSSD ma prywatną praktykę w Bostonie (Newton; 617-795-1875), gdzie pomaga zarówno sportowcom wyczynowym, jak i osobom ćwiczącym fitness stworzyć prawidłowe plany żywieniowe. Jej książka Sports Nutrition Guidebook oraz plany żywieniowe dla maratończyków, rowerzystów i piłkarzy, a także materiały dydaktyczne, dostępne są na stronie www.nancyclarkrd.com. Jeśli jesteś zainteresowany warsztatami online, odwiedź www.NutritionSportsExerciseCEUs.comJest autorką książki Jedz i trenuj. Poradnik odżywiania dla aktywnych.

okładka książki Jedz i trenuj

Powiązane teksty:
1. Zrównoważona dieta – wejdź na wyższy poziom żywienia.
2. Nawodnienie organizmu.
3. Dieta beztłuszczowa – czy na pewno powinniśmy zrezygnować z tłuszczu?
4. Co jeść przed treningiem i po nim, czyli jak jedzenie wpływa na naszą wydolność.
5. Wszystko co słodkie.